Höga hus och dåligt bloggande

Ja, jag vet att jag har varit dålig på att blogga de senaste dagarna. Det beror på två saker, dels att jag inte har varit i särskilt internet-täta områden, dels att blogg.se är seeeeegt när jag väl har tid att sätta mig framför datorn. Men nu tänkte jag göra ett försök i alla fall och kompensera med mer text och bilder. Anledningen till att det blev en blogg av Taiwan-resan var att jag inte gillar Fejsboks idéer om att äga allt som laddas upp där, men fanken vad mycket enklare det är att slänga upp 60 bilder där än typ 4 här.

Hur som helst, helgen spenderades i Taipei, Taiwans huvudstad. Där hittar man bland annat världens för närvarande högsta hus (det pågår visserligen en del diskussioner om hur man nu ska mäta högsta huset, men jag återkommer till det), med det fruktansvärt fantasifulla namnet Taipei 101 (det har 101 våningar och ligger i Taipei). Hela området där huset är byggt är nyrustat/nybyggt och väldigt påkostat. Gallerian i anslutning till 101 var fullsmockad med märkesaffärer som Fendi, Versace och flera som såg betydligt dyrare ut men som man aldrig hört talas om. Taipei 101 har sitt inomhusskydeck på 89 våningen, dit går världens snabbaste hiss som gör 1010 meter i minuten, eller ungefär 60 km/h. Två våningar upp ligger utomhusskydeck där det blåste ordentligt. Tyvärr åker man inte hela vägen upp i huset, utan "bara" runt 400 meter upp. Jag som gillar Sears Tower i Chicago blev lite besviken över att deras Skydeck nog ligger 30 meter över Taipei 101. Dessutom verkar gamla goa Sears vara högre fortfarande beroende på hur man mäter höjden. Inne i 101 hänger även världens största motvikt. Den ska hindra huset från att vaja i stormar och jordbävningar. Kulan finns till allmän beskådan och väger 660 ton. Jomenvisst. Dessutom är huset byggt för att hålla i 2500 år.


Taipei 101 från utsidan

 
Taipei 101 från insidan

 
Utsikt från Taipei 101

Förutom imponernade byggnader hanns det även med en del kultur, National Palace Museum har världens största samling kulturskatter från Kina. Det beror dels på att landsfadern Cheng Kai-Check lyckades sno med sig (eller rädda enligt honom själv) en hel del från fastlandet när kommunisterna tog makten, dels för att Mao lyckades förstöra en hel del i kulturrevolutionen. Tyvärr fick man inte fotografera på museet, men jag fick mig ändå en ordentlig dos av krukor, skålar och kärl. Vad som är imponerande är att kinserna gjorde porslin för 1700 år sedan som vi i Europa inte kunde göra förän på 1800-talet.


National Palace museum i solnedgången

Vi hann även att se ett och annat monument i Taipei, bland annat det överdådiga som byggdes till Cheng Kai-Checks ära. Taiwaneserna är inte helt bekväma med sin historia och landsfader som ändå lät ganska många tusen människor "försvinna". För tillfället var området med Cheng Kai-Checks staty omdöpt till democratical plaza eller något i den stilen.


Ingången till området

 
Byggnaden med Cheng Kai-Checks staty

 
Delar av parken runt Cheng Kai-Checks minnesplats

Många fler bilder finns på burken, men eftersom det tar ett par minuter att ladda upp varje bild får det räcka för den här gången. Nu behöver jag ett dopp, eftersom det som vanligt är runt 25-30 grader och 60% luftfuktighet. Allt klibbar med andra ord.

Imorgon ska jag på firandet av skolans 30-årsdag. Det ska bli intressant att se vad alla studenter tar sig för (det sägs att de kommer hålla sig hemma och sova...). Ska även träffa en prof. Frank som är nationalekonom och chef för internationella kontoret (de har roterande schema över chefskapet på internationella kontoret, skulle vara intressant att se i JKPG) och förhoppningsvis en prof. Ma som sysslar med corporate governance.

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Lina

Å snart antar jag att det bär av till nästa storstad!? Vad mycket ni hinner med. Vilken tur att du fick se det höga huset och vilken tur att ditt älskade Sears fortfarande är i topp på din lista.



Tiden verkar går fort för alla som inte är gravida. När man är gravid går det 48 timmar på ett dygn, jag lovar! Jobbigt om det blir tre veckor till men jag räknar med det.



Kram kram

2009-03-24 @ 14:18:12
URL: http://www.almvagen.blogspot.com/
Postat av: Kjell

Jag får väl nöja mig med att åka till Falun och ta in på Grand Hotell som består av 5 våningar.

2009-03-24 @ 15:42:27
Postat av: Kjell

Inget badväder heller i Falun minus 18 grader när jag började jobba i morse.

2009-03-25 @ 05:49:20
Postat av: Helena

Hej bror! Låter som att du får se mycket häftiga ställen. Själv åker vi på kryssning 2 maj, lite skilnad, haha!

Tänkte om du är på någon sån där bilig marknad med massor med skit som du skulle säga så får du gärna kolla efter några häftiga lacost skor i stl 38.

Kram

2009-03-30 @ 20:10:19
Postat av: Andreas

Tyvärr säljer de inte skor på nattmarknaderna vad jag har sett. Inte märkesskor i alla fall. Då får man gå till en vanlig sportaffär och handla. Lacoste är dessutom ganska dyrt här, bara någon hundring billigare än hemma skulle jag tro. Så tyvärr blir det nog svårt att släpa hem ett par skor till dig, syster. Men jag ska se vad jag kan göra.

2009-03-31 @ 07:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0