En vecka senare...

... och bloggandet har inte blivit mer frekvent, snarare motsatsen. Inga inlägg på en hel vecka! Vad har då hänt senaste veckan? Jo, vi har hunnit se oss omkring en hel del. Dels har vi cyklat runt kulturbyggnader här i Kao-Hsiung, dels har vi hunnit med en liten semestertripp till Kenting över helgen. Kenting visade sig vara väldigt mycket charterresor med barnfamiljer, sol och bad, och ganska dyra nöjen. Lite av en besvikelse eftersom vi hört att det skulle vara så genuint där. Som tur var fann vi ett genuint go cart-kluster med säkert 20-30 olika banor och försäljare. För motsvarande 25 kronor per person fick man köra 25 varv med go cart, vilket blev ungefär 15 minuters åktid. Det svenska rallyblodet forsade i ådrorna och vi kunde både köra om och köra på stackars taiwaneser. Ägarna bara log och höll upp tummen. Jag ville skrika "Länge leve Stig Blomkvist" men valde att koncentrera mig på körningen istället. Idag har jag grym träningsvärk i axlar och armar efter att ha slitit med understyrda go carts. Men fan vad kul det var!

I övrigt var Kenting en lång strand, massor med barnfamiljer som sagt och stora hotellkomplex ala Mallis. Dessutom en ganska hysterisk nattmarknad längs huvudgatan. Men nattmarknader är vi väl ganska vana vid numera så den imponerade inte så särskilt mycket. Maten var okej, men betydligt dyrare än här i Kao-Hsiung. Här är ju visserligen maten tokbillig över lag - som exempel så gick vi på riktigt flådig restaurang igår kväll, högst upp i stans nyaste shoppingcenter (shopping med bara LV, Versace, Prada och sådana märken typ), åt riktigt mycket, drack gott vin och ganska konstig efterrätt. Totalt gick det på 250 SEK per skalle. Hemma i Sverige hade nog bara vinflaskan gått på minst 500 spänn.

Det är inte för inte att jag kommer sakna Taiwan imorgon när det är dags att dra vidare till Hong Kong. Det är lugnt och skönt här, väldigt avslappnat och dessutom varmt mest hela tiden. Känns inte så lockande att komma hem till minusgrader och snö i nästa vecka. Men samtidigt börjar jag nog sakna min lägenhet, mina prylar, svensk mat (speciellt frukost) och tvättmaskiner... Å andra sidan har vi ju inte kariokebarer med privata sångrum och buffé för 75 kronor som har öppet till 5 på morgonen i Jönköping.

Tyvärr inga bilder idag, sitter på kontoret och dessutom verkar inte mina gamla bärbara dator kunna läsa mitt nya, supersnabba minneskort på 4GB som jag köpte till systemkameran för 70 spänn. Försöker eventuellt ladda upp lite bilder senare.

Kommentarer
Postat av: Helena

oki doki, trodde att dom hade allt på såna där marknader. Men om du hittar några andra snygga skor så kan du ju tänka lite på mig. Andreas blir snart galen på alla mina skor men vad gör man, kan ju aldrig ha för många :)

Tror nog inte att det är kvar någon snö när du kommer hem, imorn ska det tydligen bli 10 plus och strålande sol :)

2009-03-31 @ 21:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0