Ändrade planer?

Efter bruklig helgsysselsättning, dvs fylla och bakfylla, är det dags att lägga upp lite nya Taiwanbilder tycker jag. Okej, det har inte bara varit fest egentligen, men lite i alla fall, och mest sent egentligen (jag kom hem 5:30 imorse tror jag). Vi har även hunnit med att spendera lite för många timmar i ett buddhist-tempel där vi visserligen fick äta lunch med munkarna och nunnorna, men blev lite trötta på allt turistjippo runt om kring. Det var dock riktigt häftigt att sitta med i en sal med plats för 3500 personer och delta i cermonin med bön innan och efter lunch, samt väldigt strikta rutiner för hur man skulle äta. Dessutom var man tvungen att vara helt tyst under lunchen så det var nog tur att en del Jönköpingsfolk inte var med.

Ikväll har vi varit på stan, tittat i affärer och gått på nattmarknad. Tyvärr har det inte blivit något shoppande eftersom det är nästan samma priser som hemma. En del saker känns till och med dyrare här. Det var inte riktigt så jag planerade, men nu lär det ju inte bli så fullt i resväskan ändå. Hoppas Hong Kong kan erbjuda lite lägre priser på vissa saker. Fast om det beror på att svenska kronan är så svag lär det ju vara lika dyrt där. Lite trist, men det är ju egentligen inte därför jag är här. Jo, på nattmarknaden fick vi äta en del skum mat och en del god mat. De gör grymt goda dumplings och de grillade räkorna var fina. Stinky tofu däremot var förjävla äckligt och det var inte långt ifrån att jag spydde. Förutom konstig mat (bilder nedanför) så sålde de mest skräp på marknaden, dessutom var det faktiskt riktigt dyrt där också.

Här kommer några bilder från nattmarknaden:
Tillverkning av dumplings
Ätande av dumplings (även om det är mest ris på den här bilden)
Vi hade inte mindre än fyra studentambassadörer med oss på nattmarknaden (2 var - vi kallar dom för våra skötare)
Gött med gåshuvud, gåshals och gåsfot!

Eller varför inte hundvalp? Smakar sött!
Färdig att äta
Nu är det sovdags, imorgon ska jag upp tidigt - måste ju börja jobba ordentligt nu inför vår fullbokade arbetsvecka!

Kommentarer
Postat av: Kristina Högberg

Hej! Å fy vad grymt, äta hund. De äter väldigt mycke konstig mat tycker jag. Eller? Kram Mamma

2009-03-15 @ 19:27:26
Postat av: Kjell

Hej.

Kanske bäst att låsa in Katla till nästa gång du kommer hem...

2009-03-15 @ 20:13:11
Postat av: Andreas

Äh, det är bara på skoj. De äter inte hundar här. Däremot hade de ett matställe precis vid en djuraffär med massor av söta hundvalpar i.

2009-03-16 @ 01:44:44
Postat av: Kristina Högberg

Å vad skönt. Jag tyckte det var fruktansvärt.

2009-03-16 @ 12:05:07
Postat av: Lina

Tur att jag fick svaret i kommentarsfältet, att det bara var på skoj. De var ju supersöta (Ja,ja Daniel också) och om det hade varit sant hade jag fått lista ut en plan hur jag skulle få Mikaela att undivka bloggen ;-)



Kram

2009-03-17 @ 07:12:44
URL: http://www.almvagen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0